Rodiče, učitelé a žáci ZŠ Kunratice: Společná cesta ke vzdělání a hodnotám i v roce 2025
Od 1. února 2025 bude na naší škole platit nový Školní řád, který obsahuje Kritéria hodnocení chování – Strategie podpory žádoucího chování žáků. Tyto dokumenty byly projednány Školskou radou dne 12. 12. 2024. Budeme rádi, když se s nimi seznámíte. Naším cílem je co nejdříve zavést nové normy do plné praxe. Obě vznikaly skoro rok a podíleli se na jejich vzniku jak pedagogové školy, tak vedení školy a Školská rada. Normy byly konzultovány i s odborníky a právníky. |
Naší filozofií je budování dobrých vztahů, bezpečí a motivace, což je klíčové i v naší, poměrně velké škole. Na webových stránkách školy (www.zskunratice.cz) se můžete seznámit s každodenním životem školy, projekty, aktivitami a výlety, které chystáme. Jsme rádi, že děti chodí do školy rády a většina rodičů hovoří o naší škole pozitivně. Je výborné, že absolventi naší školy jsou dobře připraveni na další studium. Školní život však není pouze o radosti – školní život přináší i drobné starosti, kterým se musíme věnovat také. Tento text čerpá z filozofie školy a inspiruje se zdroji portálu: Život bez závislostí z.s.. |
Motivace, samostatnost, radost z učení... bez toho to nejde aneb co musí fungovatUčitelé: Vytváření podpory a motivace - Žáci: Odpovědnost, samostatnost, růst - Rodiče: Klíčová podpora a spolupráce - Co když filozofii školy nesdílí všichni rodiče? - Společná cesta k úspěchu dětí |
V ZŠ Kunratice se zaměřujeme na to, aby žáci nejen získávali vědomosti, ale aby byli motivováni pro učení, rozvíjeli své kompetence a stávali se přemýšlivými, nezávislými uživateli textů všeho druhu, proto hodně ve škole čteme a píšeme. K tomu je nezbytná spolupráce tří klíčových stran: žáků, učitelů a rodičů. Každá strana má svou roli a odpovědnost. |
Učitelé: Vytváření podpory a motivace |
Naši učitelé mají odpovědnost za vytváření podpůrného a motivujícího prostředí, které zohledňuje individuální potřeby každého žáka. Pedagogové vedou děti k odpovědnosti za vlastní učení a chování. Školní prostředí je nastaveno tak, aby žáci zažívali úspěchy a případnou chybu využili jako příležitost k učení. Učitelé podporují motivaci, zájem o učení a připravují děti na výzvy, které je čekají. |
Žáci: Odpovědnost, samostatnost, růst |
Žáci jsou vedeni k uvědomění, že jejich výsledky závisí na jejich vlastním úsilí a přístupu k učení. Učí se nesení následků svých činů, což rozvíjí jejich samostatnost a odolnost. I když čelí výzvám, mají prostor pro růst a zlepšení. Cílem je, aby se stali zodpovědnými osobnostmi, které dokážou řešit problémy a poradí si nejen ve škole, ale i v životě. |
Rodiče: Klíčová podpora a spolupráce |
Rodiče mají nezastupitelnou roli v podpoře vzdělávání a výchovy dětí. Vše podstatné k životu ve společnosti se děti učí v rodině ještě před nástupem do školy. Ve škole je spolupráce s učiteli klíčová pro sladění hodnot mezi domácím a školním prostředím. Rodiče by měli podporovat odpovědnost a samostatnost svých dětí, pomáhat jim při překonávání překážek a oslavovat jejich úspěchy. Sdílené hodnoty mezi rodiči a učiteli jsou základem pro úspěch dětí. |
Co když filozofii školy nesdílí všichni rodiče? |
V případě, že rodiče nesdílejí filozofii školy, je důležitá otevřená, symetrická a konstruktivní komunikace. Ve škole ojediněle vnímáme negativní přístup dítěte k učení. Vidíme, že jeho školní výkon klesá s jeho motivací a pohodou a jsou často nabourány i vztahy ke spolužákům, učitelům. Příčinou výjimečně může být i to, že rodiče s námi ve škole nesdílí podobné životní a výchovné hodnoty. V takovém případě je nezbytné, abychom je včas informovali a společně navrhli řešení. Proto mají naši pedagogové konzultační hodiny a jako velmi efektivní se osvědčilo setkání v triádě – žák – učitel – rodič. Vždy se snažíme najít cestu, jak zapojit rodiče do podpory vzdělávacího procesu jejich dětí, a to i s pomocí odborníků. Těmi jsou například naši kolegové ve Školním poradenském pracovišti nebo oslovujeme odborníky mimo ZŠ Kunratice. |
Společná cesta k úspěchu dětí |
V ZŠ Kunratice je vzdělávání postavené na hodnotách jako jsou respekt, spolupráce a odpovědnost. Soulad v komunikaci mezi rodiči a školou je klíčový pro úspěch dětí. Otevřenost, hledání kompromisů a sdílení společných cílů umožňuje žákům růst jako studentům a pomáhá jim, aby byli silnými a zodpovědnými osobnostmi. |
Věříme, že společným úsilím všech se žákům naší školy podaří dosáhnout nejen skvělých školních výsledků, ale i radosti z učení a připravenosti pro budoucí život. |
Přejeme vám všem úspěšný a radostný rok 2025! Za tým ZŠ Kunratice Vít Beran, ředitel školy |