Výchova k občanství a zdraví
5.2.1.5 ČLOVĚK A SPOLEČNOSTCíle: 1. Poznat člověka a jeho postavení v systému lidské společnosti v minulosti i dnes. 2. Chápat kulturní rozmanitosti světa. 3. Uvědomit si souvislosti dějinných událostí. 4. Utvořit pozitivní vztah k historii vlastní země, regionu, místa bydliště, místa školy. 5. Poznat dějepisné, sociální a kulturně historické souvislosti života lidí v jejich rozmanitosti. 6. Ochrana uměleckých a kulturních hodnot. 7. Prevence rasistických, extrémistických a xenofobních postojů. 8. Tolerance a respektování lidských práv. 9. Utváření pozitivních občanských postojů. 10. Podporovat přijetí hodnot, na nichž je budována současná demokratická Evropa.
Specifikum oblasti: Výuka v předmětech Dějepis a Výchova k občanství a zdraví probíhá nejen ve třídě, ale i v přírodě, při exkurzích, na poznávacích výletech. |
Vzdělávací oblast je členěna na předměty: - Dějepis - Výchova k občanství a zdraví
Volitelné předměty: - volitelný oborový den Nepovinná nabídka předmětů a programů: - olympiáda z dějepisu |
5.2.2.7 VÝCHOVA K OBČANSTVÍ A ZDRAVÍ
Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:
Předmět navazuje na výuku Svět kolem nás a Tělesnou výchovu na prvním stupni. Zahrnuje výstupy oborů Výchova k občanství a Výchova ke zdraví. Tento předmět komplexně rozvíjí osobnost dítěte, jeho sebepoznání a pochopení jeho postavení ve společnosti, respektování lidských odlišností, hodnoty domova, vlasti a kulturní dědictví. Také napomáhá porozumět základním lidským právům a jejich uplatňování v běžném životě, fungování základních ekonomických vztahů a jejich dopadu na život každého z nás. Snaží se dovést žáky k chápání globálních problémů současnosti, vychovává je v duchu tolerance vůči odlišným názorům a rasám. Současně je vede k úctě k životu vlastnímu i druhých a odpovědnost za zdraví.
Časové a organizační vymezení předmětu:
Tento předmět je vyučován v 6. – 8. ročníku v hodinové dotaci 1,5 hodiny týdně, v 9. ročníku 1 hodina týdně. Žáci se nedělí a výuka probíhá v odborné učebně, kde je dostatečný prostor pro práci jak jednotlivců, tak skupin. Převažující formy práce jsou takové, aby podporovaly aktivní práci žáků, jejich hledání, zkoumání a vytváření vlastních názorů a hypotéz. V rámci výuky jsou zahrnuty různé vzdělávací a kulturní akce např. přednášky, besedy, výstavy, exkurse .
Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:
Výchova k občanství a zdraví zahrnuje všechna průřezová témata, jako jsou osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova, enviromentální výchova a mediální výchova. Převládající klíčové kompetence jsou komunikativní, k řešení problémů, občanské a sociální a personální.