Dějepis
5.2.1.5 ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Cíle:
1. Poznat člověka a jeho postavení v systému lidské společnosti v minulosti i dnes. 2. Chápat kulturní rozmanitosti světa. 3. Uvědomit si souvislosti dějinných událostí. 4. Utvořit pozitivní vztah k historii vlastní země, regionu, místa bydliště, místa školy. 5. Poznat dějepisné, sociální a kulturně historické souvislosti života lidí v jejich rozmanitosti. 6. Ochrana uměleckých a kulturních hodnot. 7. Prevence rasistických, extrémistických a xenofobních postojů. 8. Tolerance a respektování lidských práv. 9. Utváření pozitivních občanských postojů. 10. Podporovat přijetí hodnot, na nichž je budována současná demokratická Evropa.
Specifikum oblasti:
Výuka v předmětech Dějepis a Výchova k občanství a zdraví probíhá nejen ve třídě, ale i v přírodě, při exkurzích, na poznávacích výletech. |
Vzdělávací oblast je členěna na předměty:
- Dějepis - Výchova k občanství a zdraví
Volitelné předměty: - volitelný oborový den
Nepovinná nabídka předmětů a programů:
- olympiáda z dějepisu |
5.2.2.6 Dějepis
Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:
Předmět navazuje na Svět kolem nás na prvním stupni a zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a společnost. Vyučovací předmět Dějepis je spjat s výtvarnou výchovou (umělecká díla, stavební slohy, významní umělci, ….), s jazyky (významní spisovatelé, literární památky – kroniky, noviny,…), se zeměpisem (orientace v prostoru, územní rozsah států,…), s hudební výchovou (významní skladatelé, vývoj hudebních stylů,…), s občanskou výchovou (stát a státní zřízení, občanská a lidská práva, ….), tělesnou výchovou (olympijské hry,…), matematikou, fyzikou, přírodopisem a chemií (věda, technika, vynálezy a objevy,…).
Žáci se seznamují s vývojem společnosti, rozvíjí se jejich historické vědomí. Osvojují si historické pojmy. Poznávají člověka a jeho postavení v systému lidské společnosti v minulosti i dnes. Získávají orientaci v historickém čase.Učí se vyhledávat a třídit informace. Formulují své myšlenky a názory v logickém sledu. Utváří se jejich pozitivní vztah ke společnosti, ve které žijí. Žáci jsou vychováváni k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí a k ochraně uměleckých a kulturních hodnot.
Časové a organizační vymezení předmětu:
Je vyučován v 6. až 9. ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně. Dějepis se vyučuje v odborné učebně, hodiny se nedělí. Výuka probíhá ve třídě, při exkurzích, besedách, na poznávacích výletech, v muzeu. Je využívána i učebna výpočetní techniky. Několikrát v roce probíhá vyučování formou zvoleného projektu.
Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:
OSV – komunikace, soc. dovednosti, mezilidské vztahy, kooperace, řešení problémů, kreativita,…
VDO – demokracie, despocie, tyranie, občanská práva, náboženská nesnášenlivost, tolerance, občanská společnost, volební systém, formy vlády, totalita, rasismus, holocaust, ideologie,…
EV – člověk a příroda, příroda a první civilizace, historické památky, dopad průmyslové revoluce na přírodu, zásahy do přírodních poměrů,…
MKV– sbližování a prolínání kult. vlivů v období helénismu, náš etnický původ, stěhování národů, předsudky =židovská kultura, husitství, poznávání jiných kultur, mezinárodní solidarita, habsburská mnohonárodnostní monarchie
EGS – integrace Evropy, vliv Říma na raně středověké státy, formování evropských států, křížové výpravy, mír. poselství Jiřího z Poděbrad, reformace, význam objevení Ameriky, buržoazní a buržoazně demokratické revoluce,…
MdV – národní obrození, propaganda, sdělovací prostředky (film a televize) a politika a zájmové organizace = místní zdroje (periodika, zpravodaje)
Dovednosti komunikativní a kompetence k učení jsou převládajícími kompetencemi. Uplatňují se také kompetence sociální a personální a kompetence občanské.