Vítejte ve fyzice
5.2.1.6. ČLOVĚK A PŘÍRODA - charakteristika oblastiCíle:1. Pozorovat a vnímat přírodu a její zákonitosti, popisovat je – dokázat porozumět vztahům v přírodě. 2. Pomocí objevování a objevitelství hledat souvislosti, zákonitosti … i za pomoci různých nástrojů, přístrojů. 3. Vědomě v přírodě dělat pouze to, co není v rozporu s filozofií trvale udržitelného rozvoje života. Vytvářet základ občanského postoje být „Neničitelem přírody“. 4. Pomocí dostupných informací předvídat co se stane. 5. Navrhnout postup objevování, porovnat návrh s jinými řešeními a odhadnout, zda to, co plánuji, mohu zvládnout, získat, poznat. Specifikum oblasti: Pro přírodovědné badatelství je dobré organizovat blokové vyučování, pokusy, projekty, exkurze. K objevování přírody využívat pobytu v přírodě, škol v přírodě, výletů, … |
Oblast je členěna na předměty: - Přírodopis - Fyzika - Chemie - Zeměpis Volitelné předměty: - přírodovědný seminář (propojení Př, Fy, Ch) – 8. a 9. ročník - volitelný projektový den Nepovinná nabídka předmětů a programů: - tematické exkurze a výpravy - chovatelský kroužek - aktivity Ekoparlamentu - Projekt Globe |
5.2.2.8 FYZIKA
Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:
Předmět navazuje na učivo Svět kolem nás na prvním stupni, zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Fyzika, část vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Nejčastěji používanými metodami a formami výuky jsou pozorování a vyhodnocení, žákovské i demonstrační pokusy, domácí badatelství a experiment, kooperativní techniky, práce s informacemi. Fyzika, stejně jako další přírodovědné předměty, přispívá k rozvoji poznávacích dovedností žáků. Vede je k vlastnímu poznávání světa a k tomu, jak se zachovat v praktických životních situacích. Směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o poznávání obecných zákonitostí přírody. Na objevech žáků staví další poznání, učí žáky zjištěné informace předávat ostatním a kriticky je hodnotit. Dále učí žáky bezpečné práci s fyzikálními pomůckami, a to hlavně s elektrickými přístroji a zařízeními.
Časové a organizační vymezení:
Předmět je vyučován v časové dotaci 2 hodiny týdně v 6. až 8. ročníku, v 9. ročníku v časové dotaci 1,5 hodiny týdně. Fyzika se vyučuje v odborné učebně, hodiny se nedělí, pouze v případě laboratorních prací se pracuje obvykle s polovinou třídy. Pro vyučování se dále využívá i učebna výpočetní techniky. Podle možností se několikrát v roce organizují různé typy exkurzí.
Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:
Ve fyzice se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují i průřezová témata Enviromentální výchovy, Osobnostní a sociální výchovy a Mediální výchovy.Převládajícími klíčovými kompetencemi jsou kompetence k učení; kompetence k řešení problémů; kompetence sociální a personální i kompetence komunikativní.