Chemie nás obklopuje
5.2.1.6. ČLOVĚK A PŘÍRODA - charakteristika oblastiCíle:1. Pozorovat a vnímat přírodu a její zákonitosti, popisovat je – dokázat porozumět vztahům v přírodě. 2. Pomocí objevování a objevitelství hledat souvislosti, zákonitosti … i za pomoci různých nástrojů, přístrojů. 3. Vědomě v přírodě dělat pouze to, co není v rozporu s filozofií trvale udržitelného rozvoje života. Vytvářet základ občanského postoje být „Neničitelem přírody“. 4. Pomocí dostupných informací předvídat co se stane. 5. Navrhnout postup objevování, porovnat návrh s jinými řešeními a odhadnout, zda to, co plánuji, mohu zvládnout, získat, poznat. Specifikum oblasti: Pro přírodovědné badatelství je dobré organizovat blokové vyučování, pokusy, projekty, exkurze. K objevování přírody využívat pobytu v přírodě, škol v přírodě, výletů, … |
Oblast je členěna na předměty: - Přírodopis - Fyzika - Chemie - Zeměpis Volitelné předměty: - přírodovědný seminář (propojení Př, Fy, Ch) – 8. a 9. ročník - volitelný projektový den Nepovinná nabídka předmětů a programů: - tematické exkurze a výpravy - chovatelský kroužek - aktivity Ekoparlamentu - Projekt Globe |
5.2.2.9 CHEMIE
Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:
Chemie navazuje na učivo předmětu Svět kolem nás na prvním stupni. Tento vyučovací předmět zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Chemie a část vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Nejčastěji používanými metodami a formami výuky jsou pozorování, demonstrační pokus, žákovské pokusy, zadané domácí badatelství, kooperativní techniky, práce s informacemi. Výuka chemie, tak jako ostatní přírodovědné předměty, významně přispívá k rozvoji poznávacích schopností žáků. Učí je získávat a upevňovat dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi. Vede je k tomu, jak se mají zachovat v praktických životních situacích a v životu ohrožujících situacích. Směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí. Učí je hledat příčinné souvislosti a řešit problémy související s ohrožením přírody a její biologické rovnováhy.
Časové a organizační vymezení:
Předmět je vyučován v 8. a 9. ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně. Chemie se vyučuje v odborné učebně, hodiny se nedělí, pouze v případě laboratorních prací se pracuje obvykle s polovinou třídy. Pro vyučování se dále využívá i učebna výpočetní techniky. Podle možností se několikrát v roce organizují různé typy exkurzí.
Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:
Chemie je předmět, na kterém se dobře realizují průřezová témata Environmentální výchovy, Osobnostní a sociální výchovy a Výchovy demokratického občana. Převládajícími klíčovými kompetencemi jsou dovednosti kompetencí řešit problém, učit se a spolupracovat.