Kritéria hodnocení
V předmětu Hudební výchova je hodnoceno zejména zapojení žáka do všech činností, plnění zadaných úkolů podle svých možností a schopností, konečně pak spolupráce se spolužáky ve skupinových činnostech. Důraz je při hodnocení kladen na uplatnění tvůrčího přístupu, realizaci vlastních nápadů a improvizaci. Stěžejní je pak vlastní aktivní muzicírování a zpěv. Na druhém stupni je při hodnocení kladen důraz na aktivity vedoucí ke komplexnímu přehledu v oblasti hudby jako součásti kultury, jejích dějin, nejznámějších hudebních skladatelů a skladeb.
- Aktivita, tvůrčí činnost a práce v hodině:
Všechny hudební činnosti, jako jsou zpěv, poslech, rytmická hra na své tělo, hra na nástroje, jsou jak v individuální, tak skupinové formě hodnoceny známkou o váze od 0,3 do 0,5 (dle rozsahu a náročnosti dané činnosti).
Skupinová práce je dle míry aktivity, spolupráce, komunikace se spolužáky a kvality společného výstupu hodnocena známkou o váze od 0,3 do 0,5.
Činnosti s pracovními listy jsou hodnoceny známkou o váze od 0,3 do 0,5 (dle rozsahu a náročnosti daných pracovních listů).
Nadstandardní aktivita v hodině pak může být bonusově hodnocena známkou „1“ o váze 0,1 až 0,3. Nevěnování se výuce nebo zadaným společným činnostem může být naopak hodnoceno známkou „5“.
- Písemné a ústní zkoušení:
Písemné zkoušení menšího rozsahu je hodnoceno známkou o váze 0,5.
Písemné zkoušení, které uzavírá rozsáhlejší tematické bloky, zpravidla jednou za čtvrtletí nebo nejméně jednou za pololetí, je hodnoceno známkou o váze 1,0.
Písemné zkoušení může být na požádání žáka nebo rodiče nahrazeno ústním a naopak. Podmínkou je komunikace s dostatečným předstihem. Všechny druhy zkoušení mohou obsahovat práci s poslechem skladeb, například rozpoznání probrané skladby.
- Vedení sešitu a portfolia:
Dle požadavků učitele si žák vede vlastní sešit (zpravidla 6. až 8. třída) nebo portfolio (zpravidla 1. až 5. třída). Jejich vedení je čtvrtletně hodnoceno známkou o váze 0,5. Hodnotí se zejména úplnost (kompletnost), úprava a stav.
- Referáty, prezentace a recenze:
Dle požadavků učitele žák vypracovává referáty či prezentace na zadaná témata, která se týkají hudby nebo současného kulturního dění. Je-li výstupem žákovy práce pouze písemný či grafický výstup, je hodnocena obsahová správnost, struktura, adekvátní odborná úroveň, dodržení zadaného rozsahu a formátu, stylistika, jazyk i grafická úprava. Je-li žákovým úkolem i svoji práci prezentovat před kolektivem spolužáků, je hodnocen kromě zmíněných kritérií i verbální a neverbální projev, dodržení zadané délky prezentace, distribuce času i atraktivita a záživnost žákova přednesu. Recenze (hudebního díla, hudebního filmu, koncertu, festivalu apod.) je hodnocena dle stejných parametrů. V každé práci je třeba dodržet uvedení zdrojů. Žák si může podklady pro referát, prezentaci či recenzi zpracovávat mimo dobu svého vyučování ve školní knihovně. Referáty, prezentace i recenze může učitel hodnotit známkou o váze od 0,1 do 1,0, a to podle zadaného rozsahu a formátu.
- Návštěva koncertů
Žáci jsou povinni účastnit se koncertů, o kterých jsou minimálně dva týdny předem informováni. Aktivní účast (při školou pořádaných návštěvách koncertů a podobných kulturních akcích) může být hodnocena známkou o váze 1,0. Je přihlédnuto k žákovu vystupování podle pravidel slušného chování, k volbě oblečení a k dalším společenským zásadám, které jsou v rámci hudební výchovy probírány. Možné je též ohodnocení reflexe, resp. výstupu z koncertu (referát, prezentace, reportáž atp.) známkou o váze 0,5 až 1,0.
- Třídní vystoupení
Pokud jsou v daném ročníku naplánovány projekty společného pěveckého nebo hudebního vystoupení, je účast na těchto vystoupeních hodnocena známkou o váze 1,0. Kromě samotné účasti je hodnocena dochvilnost, reprezentativní vystupování, volba koncertního oblečení, příprava před vystoupením, aktivita při rozezpívání apod. Neúčast žáka může být svázána s negativním hodnocením (výjimkou může být pouze neúčast žáka ze závažných důvodů, která byla řádně omluvena zákonným zástupcem).
- Mimoškolní aktivita
Nad rámec tohoto hodnocení může být kladně hodnocen vlastní zájem a iniciativa v oblasti hudby, aktivní účast na koncertech artificiální i nonartificální hudby nebo další činnosti vedoucí k růstu vlastního povědomí o současném kulturním dění.
- Chování
Za nevhodné chování (jako je vykřikování, mluvení bez vyvolání, používání vulgarismů apod.) nebo za porušení školního řádu či řádu učebny není žák hodnocen známkou, ale rodiče jsou o takovém chování informováni poznámkou ve Škole Online. Stejným způsobem je reflektována případná nepřipravenost pomůcek na hodinu nebo pozdní příchod do hodiny.