ŠVP - Obsah předmětu Výtvarná výchova
5.2.1.7 UMĚNÍ A KULTURA Cíle: 2. Chápat umění a kulturu v jejich vzájemné provázanosti jako neoddělitelné součásti lidské existence. 3. Spoluvytvářet vstřícnou a podnětnou atmosféru pro tvorbu, pochopení a poznání uměleckých hodnot v širších sociálních a kulturních souvislostech. 4. Snažit se o tolerantní přístup k různorodým kulturním hodnotám současnosti a minulosti, i kulturním projevům a potřebám různorodých skupin a národností. 5. Uvědomit si sebe samého jako svobodného jedince. Specifikum oblasti: |
Oblast je členěna na předměty:
Nepovinná nabídka předmětů a programů: |
5.2.2.13 VÝTVARNÁ VÝCHOVA
Obsahové vymezení vyučovacího předmětu:
Předmět zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Umění a kultura a přejímá část výstupů ze vzdělávacího oboru Člověk a svět práce. Výtvarná výchova podchycuje a rozvíjí zájem o výtvarné umění, seznamuje se zákonitostmi při používání různých výtvarných technik a materiálů a základními pojmy ve výtvarné výchově. Vede žáka k chápání uměleckého procesu jako způsobu poznání a komunikace, k samostatnému i týmovému plánování, organizování a hodnocení činnosti. Rozvíjí smyslovou citlivost, uplatňuje subjektivitu a vede k osvojení základních pracovních dovedností a návyků. Nejčastěji používanými metodami a formami výuky je individuální činnost - vlastní tvorba, práce ve dvojicích a skupinová výuka.
Časové a organizační vymezení:
Předmět je vyučován:
-
ročník 1,5 hodiny týdně
-
ročník 2 hodiny týdně
-
ročník 2,5 hodiny týdně
-
– 9. ročníku 2 hodiny týdně
Hodiny se nedělí. Výtvarná výchova se vyučuje v odborné učebně, třídě, plenéru, výstavních prostorách školy a v počítačové učebně. Podle možností se několikrát do roka organizuje návštěva galerie nebo výstavy. Využívají se veškeré dostupné pomůcky, techniky a materiály.
Vazba na průřezová témata a klíčové kompetence:
Kromě vlastního vzdělávacího obsahu se ve výtvarné výchově realizují některá průřezová témata Osobnostní a sociální výchovy, Enviromentální výchovy, Multikulturní výchovy, Mediální výchovy a Výchovy demokratického občana.
Převládajícími klíčovými kompetencemi jsou kompetence pracovní, komunikativní a kompetence k řešení problémů.