Estetický seminář - popis

Publikoval Kateřina Círová, Vít Beran
Datum 26.9.2020

"Člověk se nenarodí se specifickým zájmem o estetično, ale bude-li mít příležitost k poznání a prožívání svého vztahu ke krásnu, bude usilovat i estetickou tvořivost a ustálí se v něm trvalý zájem s tím zaměřený."

Estetický seminář pro 8. a 9. třídy

Estetická výchova je součástí umělecké výchovy.

Esteika„aisthésis“ znamená smyslové vnímání, pociťování a cítění všeho kolem nás.

V dnešní době, kdy myslíme a vnímáme věci kolem nás globálně, se stáváme beztvarou a manipulovatelnou masou, v níž ztrácíme svoji jedinečnost. Proto se v estetickém semináři naučíme vnímat svět kolem nás vlastníma očima, posuzovat vše vlastním rozumem a zaujímat k věcem kolem nás vlastní kritický postoj. K tomu abychom takové dovednosti zvládli potřebujeme vlastní estetickou zkušenost.

Získat estetickou zkušenost, přijímat nové podněty a tvořivě na ně reagovat, je cílem našeho estetického semináře. Proto se pokusíme  co nejvíce nahlédnout do současného kulturního života tím, že navštívíme výstavy moderního umění, nahlédneme do umělecko – řemeslných ateliérů, navštívíme dílny průmyslového designu, fotografický ateliér, reklamní agenturu, tiskárnu a mnoho dalších.

V estetickém semináři bychom se měli seznámit s pojmy jako je umění, krása, vkus či nevkus, brak, kýč, ale také naučit se rozumět výrazům moderní doby jako například subkultura, alternativa, postmoderna, street art, new age, freestyl, avatar, brand a mnoha dalším výrazům týkajících se dnešního života mladých lidí.

V průběhu celého školního roku si povedeme estetický deník, kam budeme naše zkušenosti zaznamenávat. To nám pomůže si poznané věci utříbit, vyhodnotit, porovnat a hlavně udržet v naší paměti.

Kritéria hodnocení žáků v estetickém semináři:

Estetika vyžaduje vlastní názor a vyjádření a podporuje individualitu jedince, proto není možné její projevy obecně hodnotit. Z tohoto důvodu byla stanovena tato objektivní hodnotící kritéria:

  1. docházka žáka – na povinně volitelném předmětu 70% účast
  2. práce na estetickém deníku, který žák obdrží a bude do něj zaznamenávat svoji estetickou zkušenost
  3. zájem o předmět a spolupráce žáka s lektorem a ostatními spolužáky

Zábavnou cestu poznáváním přeje Kateřina Círová, lektor semináře