Dílny čtení 2. pololetí

Publikoval Tom Tychtl
Datum 22.1.2025
Dílny čtení 2. pololetí

Tento příspěvek shrnuje veškeré informace o dílnách čtení na 2. pololetí školního roku 2024/2025 pro 6. ročník. Procházejte přiložené materiály pozorně, abyste si byli jisti, že jsou určeny přímo vám.

Informace k dílnám čtení v 2. pololetí:

Požadavky:

  • Každý studující je vhodně připraven na hodiny dílen čtení a aktivně se účastní hodiny.
    • Na hodině má s sebou rozečtenou knihu, čtenářský zápisník a psací potřeby. 
    • V čase, který je vyhrazen pro čtení, čte potichu svou knihu.
    • V čase, který je vyhrazen pro sdílení, se zapojuje do zadaných aktivit.
    • Obecně dodržuje pravidla učebny (knihovny) a pravidla dílen čtení.
  • Každý studující musí přečíst alespoň 2 knihy.
    • Knihy si vybírá podle nabídky literárních ostrovů (viz níže)
    • Rozsah a další náležitosti si každý studující volí sám na základě svých dovedností. Pro pomoc s výběrem knihy se může obrátit na učitele nebo školní knihovnu.
    • Za každou přečtenou knihu si studující napíše čtenářský list do svého čtenářského zápisníku podle zadaných kritérií (aktualizovaná kritéria budou ještě nahrána). 
    • Čtenářský list je podkladem pro hodnocení o váze 1,0.
  • Každý studující 1x za školní rok prezentuje jednu ze svých přečtených knih.
    • Všichni studující se na začátku září zapsali do tabulky, která je sdílena přes předmětový tým v MS Teams, k jednotlivým datům, ve kterých doporučují svou knihu.
    • Pokud dopředu studující ví, že se v daný termín nedostaví do školy, zařídí si výměnu termínu s jiným studujícím. Následně toto nahlásí učiteli.
    • Pokud je studující nepřítomen náhle, v nejbližším možném termínu se domluví s učitelem na dalším postupu.
    • Doporučování knih probíhá dle zadaných kritérií.
    • Hodnocení probíhá směrem od spolužáků v rámci vrstevnického učení a od učitele na základě splněných kritérií.

Termíny:

3. čtenářský list

24. března (pondělí) - psaní čtenářského listu v hodině češtiny

  • Kdo nebude chtít této možnosti využít, vezme si na hodinu rozečtenou knihu a bude si číst.

26. března (středa) - odevzdání čtenářského zápisníku se 3. čtenářským listem na konci hodiny dílny čtení

  • Kdo nebude v tento den přítomen ve škole, dodá čtenářský zápisník přímo do knihovny do příslušné poličky v nejdřívějším možném termínu po návratu do školy a napíše učiteli, že tak učinil.

 

4. čtenářský list - (tyto hodiny budou s největší pravděpodobností suplovány)

19. května (pondělí) - psaní čtenářského listu v hodině češtiny

  • Kdo nebude chtít této možnosti využít, vezme si na hodinu rozečtenou knihu a bude si číst.

21. května (středa) - odevzdání čtenářského zápisníku se 4. čtenářským listem na konci hodiny dílny čtení

  • Kdo nebude v tento den přítomen ve škole, dodá čtenářský zápisník přímo do knihovny do příslušné poličky v nejdřívějším možném termínu po návratu do školy a napíše učiteli, že tak učinil.

 

Práce navíc:

Pokud bude chtít studující rozvíjet své čtenářství na rámec zadaných požadavků, což je vítáno, může si vybrat z následujících možností:

  • Přečtení celkově 4 knih (včetně 2 povinných) z nabídky literárních ostrovů (4 různé ostrovy).
    • Při doložení celkově 4 čtenářských listů na přečtené knihy dle kritérií pro psaní čtenářkých listů si vyslouží studující známku 1 s váhou 1,0.
  • Přečtení celkově 8 knih (včetně 2 povinných) z nabídky literárních ostrovů (8 různé ostrovy neboli všechny ostrovy).
    • Při doložení celkově 8 čtenářských listů na přečtené knihy dle kritérií pro psaní čtenářkých listů si vyslouží studující  dvě známky 1 s váhou 1,0.
  • Individuální čtenářský úkol
    • Pokud má studující nějaký vlastní nápad na úkol navíc, nechť přijde a společně něco vymyslíme :)

 

Literární ostrovy:

Společnými silami jsme se studujícími dali dohromady kritéria, podle kterých si mohou lépe vybírat vhodné knihy k četbě a rozvoji svého čtenářství. Všichni měli možnost se vyjádřit k tomu, co by si chtěli přečíst, či co by je v dohledné době mohlo bavit v knihách objevovat. Díky tomu vznikly "ostrovy".

Ty rámují oblasti či kritéria, podle které si mají studují knihu vybrat. Jedná se o žánrové zaměření, prožitková zaměření či zamření na dané prostředí. 

Ve výběru jim dále může pomoci nabídka knih, kterou nosí učitel do hodin, nabídka knihovny, či doporučování knih mezi spolužáky, ať už přímo v hodinách dílny čtení, či mimo ně. Můžou pomoci i rodiče, kterým děkuji za případnou součinnost.

Učitel může některou z vybraných knih uznat jeko nevhodnou. Jde buď o knihy s nevhodným obsahem, případně o knihy, které jsou svou úrovní vhodné pro mladší studující. Mezi takové knihy na druhém stupni řadíme třeba publikace Davida Walliamse (Babička drsňačka, Malý miliardář...) nebo Jeffa Kinneyho (Deník malého poseroutky...). Jde však o individuální posouzení u konkrétních studujících, kde může hrát roli i odlišný mateřský jazyk, nižší (či vyšší) čtenářská úroveň, různé formy specifických učebních potřeb studujících a tak dále. To, že by byla nějaká kniha uznána za nevhodnou se stává skutečně zřídka, přesto si takové právo vyhrazuji a děkuji za pochopení.