Patnáct let s projektem Pomáháme školám k úspěchu

Publikoval Vít Beran
Datum 19.7.2024
Patnáct let s projektem Pomáháme školám k úspěchu

ZŠ Kunratice je patnáct let součástí projektu Pomáháme školám k úspěchu. Je nám ctí a jsme moc rádi, že patříme k velké rodině škol, která díky finanční podpoře Nadace The Kellner Family Foundation může dlouhodobě využívat odborné vedení pedagogů školy, rozvíjet čtenářskou a pisatelskou gramotnost žáků, jejich kompetence k sebeřízení učení... Velká část naší cesty je dokumentována i na webu školy ZDE

Na webu projektu Pomáháme školám k úspěchu zřizovaném Nadací The Kellner Family Foundation (kellnerfoundation.cz) se můžete seznámit s vizí projektu: Každý žák se učí naplno a s radostí, své učení si řídí. Stává se zaujatým, přemýšlivým a nezávislým uživatelem textů všeho druhu.

Nadace pomáhá veřejným základním školám v tom, aby se všichni jejich žáci učili s chutí a nasazením a měli dobré výsledky.  Za úspěch považujeme, když děti ve škole objevují, kým jsou a kým se mohou stát. Jak funguje svět kolem nich. Jak s ním komunikovat, jak se do něj zapojit a jak o něj pečovat. Jak žít, aby byly spokojené. Vzdělávání ve veřejných základních školách pomáhá proměňovat systematicky.

V kontextu současné situace v českém školství jsme rádi, že jsme součástí rodiny 106 zapojených škol, ve kterých pracuje 3200 učitelů, kteří mají dopad na učení cca 42000 dětí. ZŠ Kunratice je lídrem jedné z deseti lokalit a v rámci pražské lokality propojuje 11 škol. Proto ve škole toužíme, aby i český stát systematicky a dlouhodobě podporoval kvalitně vedenou výuku, učení dětí. Je smutnou realitou, že mnohým školám umožňují podporu zejména projekty.

Projekt Pomáháme školám k úspěchu se dále šíří Českou republikou. V brzku by nově mohli vzniknout nové lokality na Moravě ale i na západě Čech. Z uvažované Chebské lokality navštívilo naše školy 60 pedagogů z devíti škol v Chebu, Novém Sedle a Karlových Varech. Dvacítka navštívila i naši školu.

Jak reflektovali svou návštěvu v Kunraticích 22. listopadu 2023 chebští učitelé?
  • Dnes pro mě bylo důležité pochopit význam a smysl projektu PŠÚ. Do školy jsem přijela s velkým očekáváním, vše, co jsem se chtěla dozvědět, zde zaznělo. Otevřená hodina se mi moc líbila, jde vidět, že žáci jsou na volné psaní zvyklí. Koncept se mi zamlouvá a doufám, že se naše škola také do projektu zapojí.
  • Během tří návštěv škol, které jsem měla možnost absolvovat, jsem si uvědomila, že je to přínosný proces, do kterého bychom se chtěli zapojit – posouvat se dál, nastoupit do rozjetého vlaku a jet s těmi, kdo jsou nadšení učitelé. Děkuji.
  • Respektující klidné prostředí. Žáci, kteří umí hovořit o svých pocitech. Jak některé metody ukázkové hodiny mohu použít u svých žáků? Důležité pro mě bylo navštívit jiné školní prostředí a odnést si spoustu zážitků, rad, doporučení do své další práce.
  • Důležité bylo vidět na vlastní oči praktickou hodinu dílny čtení obrovská inspirace, jak to správně dělat. Sebereflexe, jak své hodiny zlepšovat. Přemýšlet víc o své práci, žák je důležitější než učitel.
  • Dnes pro mě bylo důležité, že jsem se mohl účastnit otevřené hodiny a budu doufat v to, že se naše škola v budoucnu stane školou otevřenou. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na tomto setkání podíleli a umožnili nám vstup do tříd.
  • Odcházím s nadšením, protože jsem byla svědkem skvělé hodiny dějepisu zaměřené na kritické myšlení, kde pracovali hlavně žáci, kteří si hodinu opravdu užili. Takže to bylo pro mě důkazem, že příprava takové hodiny je náročná, ale má smysl. Ale stojí to na učiteli, který musí chtít a obklopovat se dalšími lidmi, kteří taky chtějí.
  • Odnáším si chuť do práce. Dílna čtení pro mě byla inspirující. Vedení hodiny bylo s respektem k potřebám dětí. Bylo vidět, že děti jsou zvyklé na tento styl práce. U nás se učí moc odděleně. Jak to provádět u nás? Jak namotivovat kolegy?
  • Všechny děti lze nadchnout pro čtení, důležitý je vzor učitele, kterému je poskytována podpora vedení. Jak nejlépe přenést zkušenosti a myšlenky z dnešního setkání do pedagogického sboru, abychom vzbudili zájem u váhajících kolegů?
  • Odnáším si bližší informace o projektu. Mnoho zážitků z tandemové výuky na 1. stupni.
  • Důležité bylo to, že ochutnávku otevřených hodin mohly vidět kolegyně. Propojení dějepisu a bulváru = možná inspirace, pochopení do mých hodin M, F, Aj.
  • Důležité bylo zjistit, že stále je ve školství hodně nadšenců, kteří se nedají ubít systémem a jde jim o děti, baví je jejich práce.
  • Důležité bylo zjištění, že do toho ráda vstoupím. Stále se obávám, jestli to zvládnu…

Zapojení do projektu, ač se to možná nezdá vyžaduje odvahu. Vyžaduje zejména chuť, vnitřní motivaci. Kolegové z Chebu nám potvrdili, že jdeme dobrou cestou, která dětem pomáhá v učení. Děkuji, kolegyně a kolegové, pedagogové školy.

Více o naší cestě projektem ZDE.

Vít Beran, ředitel ZŠ Kunratice