Na co se chceme zaměřit ve školním roce 2024/2025?

Publikoval Vít Beran
Datum 17.9.2024
Na co se chceme zaměřit ve školním roce 2024/2025?

Zásadní je podpora učení a motivace žáků k učení ve vazbě na gramotnosti a kompetence, inovativní přístupy a projekty.

Základní škola Kunratice se zejména díky realizaci projektů "Pomáháme školám k úspěchu" a "Demokratická kultura" řadí mezi lídry v inovativním vzdělávání. Je známá i zapojením do aktivit podporujících vztah k přírodě a životnímu prostředí i výuky matematiky Hejného cestou. Tyto iniciativy zvyšují motivaci žáků a zlepšují výuku prostřednictvím individuálního přístupu, aktivního učení, moderních technologií a rozvoje klíčových kompetencí, včetně nezbytné čtenářské, pisatelské a matematické gramotnosti.

Dobré vykročení do školního roku 2024/2025.

Mgr. Ing. Vít Beran, ředitel školy

ÚvodemNa co se chceme v novém školím roce především zaměřit? - Jak podporovat motivaci, učení, samostatnost žáků a jejich osobní rozvoj? - Přání a podpora do nového školního roku: DĚTEM - UČITELŮM - RODIČŮM 

Úvodem

Propojení s uvedenými projekty v perexu tak výrazně obohacuje vzdělávací proces v ZŠ Kunratice a podporuje rozvoj nejen akademických, ale i sociálních a osobních dovedností žáků. Díky těmto inovativním přístupům se škola stává místem, kde je učení radostné a motivující. Nic však nenastává samo. Úspěch znamená aktivní zapojení všech aktérů vzdělávání - DĚTÍ - UČITELŮ - RODIČŮ.

Důkazem motivace žáků k učení je to, že se každý učí naplno a s radostí, své učení řídí a respektuje sebe i druhé. Učení dětí pomáhá i to, že cca 20% výuky je vedeno dvěma učiteli a na mnoho hodin jsou žáci děleni na skupiny. Limitem pro nás velikost školy a počet tříd, díky kterému nemůžeme více třídy dělit na skupiny. Organizaci výuky pomůže v budoucnosti i nová tělocvična, která se od podzimu začne stavět.

Úspěch v učení přináší pohodu do školního života. K učení RADOST - KLID - SOUSTŘEDĚNÍ - KAMARÁDSTVÍ - RESPEKT... patří. Patří všem.

Na co se chceme v novém školím roce především zaměřit?

  1. Zaměření na zvýšení motivace žáků k učení

Jedním z hlavních přínosů je zvýšení motivace žáků. Inovativní metody a zapojení do zajímavých projektů činí učení zábavnějším a smysluplnějším, což přirozeně zvyšuje jejich zájem o školní aktivity.

  1. Zaměření na aktivní a projektové učení

Důraz na aktivní učení a projektové metody umožňuje žákům zapojit se do výuky prakticky a kreativně. Tato forma učení podporuje jejich samostatnost a odpovědnost za vlastní vzdělávání.

  1. Zaměření na individuální přístup

Personalizace výuky podle individuálních potřeb žáků je dalším klíčovým prvkem. Díky tomu mohou učitelé lépe podporovat každého žáka podle jeho specifických schopností a zájmů.

  1. Zaměření na integraci technologií a využívání AI

Využití moderních technologií ve výuce umožňuje interaktivní učení a komunikaci, což nejen usnadňuje přístup k informacím, ale také rozvíjí digitální dovednosti žáků.

  1. Zaměření na podporu čtenářské, pisatelské a matematické gramotnosti

Současná doba klade důraz na rozvoj čtenářské a pisatelské gramotnosti. Žáci se učí analyzovat, diskutovat a vyjadřovat své názory, což posiluje jejich schopnosti v těchto klíčových oblastech. Bez matematického myšlení a vnímání logických souvislostí se v životě neobejdou.

  1. Zaměření na rozhodování a podporu inkluze a participace

Zapojení všech žáků do rozhodovacích procesů a vytváření inkluzivního prostředí jsou dalšími důležitými aspekty. To podporuje pocit sounáležitosti a rovnosti mezi žáky.

  1. Zaměření na rozvoj klíčových kompetencí

I nové národní kurikulum se zaměřuje na rozvoj kritického myšlení, komunikace, spolupráce a řešení problémů, které jsou nezbytné pro úspěšný život v moderní společnosti. To, o co se ve škole snažíme má vazbu i na aktivity podporující vztah dětí k přírodě a životnímu prostředí, které je obklopuje.

  1. Zaměření na profesní rozvoj učitelů

Učitelé získávají prostor pro své vzdělávání a mají podporu pro efektivní vedení výuky, rozvoj gramotností (čtenářské, pisatelské, matematické a digitální), rozvoj přírodovědného vzdělávání i demokratické metodiky, což přispívá k celkovému zlepšení kvality vzdělávání.

  1. Zaměření na podporu demokratického občanství

Výchova k demokratickému myšlení a aktivnímu občanství je dalším klíčovým cílem. Žáci jsou vedeni k tomu, aby se stali angažovanými a zodpovědnými občany.

  1. Zaměření na synergii mezi projekty

Sdílení osvědčených postupů a zkušeností mezi projekty přispívá k celkovému zlepšení školního prostředí a kultury.

Jak podporovat motivaci, učení, samostatnost žáků a jejich osobní rozvoj?

Učitelé a rodiče mohou podporovat samostatnost dětí tím, že jim umožní volbu v jejich zapojení do učení, vytvoří bezpečné prostředí pro chyby, podněcují zodpovědnost a kritické myšlení, poskytují vhodné nástroje a materiály, podporují spolupráci, oceňují iniciativu a nabízí vedení s volností, čtení knih a textů všeho druhu nebo způsobu řešení úkolů.

Zásadní je poskytnout prostředí, kde se žáci nebojí dělat chyby a učit se z nich a tím jim umožnit převzít odpovědnost za své úkoly. Významné je povzbuzovat je k přemýšlení, kladení otázek a hledání vlastních odpovědí místo předkládání hotových řešení.

Společná reflexe s dětmi o jejich pokrocích jim pomůže hodnotit svou práci a stanovovat si cíle. Učitelé a rodiče by měli zajistit dostupnost nástrojů a materiálů, organizovat skupinové aktivity a učit spolupráci.

Chválit iniciativu a úsilí, i když výsledky nejsou perfektní. Nabízet vedení a umožnit experimentování. Podporovat účast v aktivitách, které přinášejí nové zkušenosti mimo školní prostředí.

Přání a podpora do nového školního roku:

Dětem přejme radost z objevování, odvahu k chybám a vytrvalost v učení.
Podpořme je tím, že budeme naslouchat jejich nápadům, povzbuzovat je v jejich zájmech, poskytovat jim potřebné nástroje a zdroje, a vytvářet láskyplné a podporující prostředí, kde se mohou rozvíjet a růst.

Učitelům přejme neustálou vášeň pro učení, radost z objevování talentů žáků a trpělivost při překonávání výzev.
Podpořme je v jejich profesionálním rozvoji, oceňujme jejich úsilí a přínos. Přejme jim inspirativní a spolupracující školní prostředí, kde mohou růst společně se svými žáky.

Rodičům přejme radost z úspěchů jejich dětí, trpělivost a sílu při každodenních výzvách a děkujeme za podporu.
Podpořme je důvěrou ve schopnosti jejich dětí, oceňujme jejich úsilí a zapojení do vzdělávání. Přejme jim harmonii mezi rodinným a pracovním životem a radost z toho, jak jejich děti rostou a rozvíjejí se.

Dobré vykročení do školního roku 2024/2025.

Mgr. Ing. Vít Beran, ředitel školy